HTML

Egy kis segítség.. :D

Tanuláshoz segítség nyújtás minden téren!

Címkék

** (1) **** (1) - (1) 1848 (1) 1867 (1) abszolutizmus (1) abszolút eltérés (1) abszolut királyság (1) alaknolok (1) alapismeretek (1) alig (1) alkán (1) alkén (1) alkin (1) alkoholok (1) alkotmányos monarchia (1) alkotmányos monarchisták (1) alkotmányozó nemzetgyűlés (1) apartmann (1) Arad (1) aradi vértanúk (1) ármány és szerelem (2) átlag (1) átlagos (1) azonos (1) Az ember tragédiája (1) Bach (1) backoffice (1) befektetett eszközök (1) belső vándrolás (1) Candide (2) céltartalékok (1) csonka társadalom (1) danton (1) Deák Ferenc (1) deizmus (1) denn+egyenes (1) der (1) deutsch (4) die (1) dieses (1) diéta (1) direktórium (1) dolgozók (1) dráma (1) durchschnittliche (1) együtt (1) élnek (1) emberi és polgári jogok nyilatkozata (1) eredménytartalék (1) eszköz (1) etil-alkohol (1) felvilágosodás (2) felvilágosult abszolutizmus (1) Ferencz József (1) forgó eszközök (1) források (1) francia filozofus (1) francia forradalom (1) Friedrich Schiller (1) frontoffice (1) gazdaság (1) gestorben (1) gleich (1) glicerin (1) glikol (1) Goethe (1) gyógyvíz (1) gyógy szálloda (1) haynau (1) helytartótanács (1) hostel (1) house keeping (1) húsvéti cikk (1) Irodalom (1) irodalom (5) jährige (1) jakobinusok (1) jegyzett tőke (1) jobbágyrendelet (1) jobbágyvédelem (1) jozefinisták (1) kalapos király (1) kamara (1) kancellária (1) kaum (1) Kémia (1) kémia (2) kevés (1) kiegyezés (1) klasszicizmus (1) komédia (2) königgrätz (1) Kossuth Lajos (1) kötelezettségek (1) közösegyenlő (1) különbség (1) kumulált gyakoriság (1) la fayette (1) leben (1) lektion (5) lektion 1 (1) lektion 2 (1) lektion 3 (1) lektion 4 (1) lektion 6 (1) londiner (1) Madách Imre (1) magyarország (1) már (1) matek (1) matematika (1) medián (1) még (1) meghaltak (1) megoldás (1) mérleg szerinti (1) mert (1) metil-alkohol (1) mittelstufe (1) módusz (1) moliere (2) montesquieu (1) motel (1) nacionalizmus (1) nagybácsi (1) nagynéni (1) német (8) Német klasszika (1) nevezetes tollvonás (1) noch (1) nyelvrendelet (1) office (1) Onkel (1) osztályközép (1) osztrák magyar monarchia alakulása (1) panzió (1) paródia (1) pragmatica sanctio (1) ratio educationis (1) rendisz országgyűlés (1) rendi dualizmus (1) robespierre (1) rokon (1) saját tőke (1) schiller (2) schon (1) sind (1) statisztika (1) szálloda (1) szervezett betelepülés (1) szórás (1) szórásnégyzet (1) Tante (1) tartuffe (2) terjedelem (1) termálvíz (1) tőketartalék (1) töri (1) történelem (1) türelmi rendelet (1) Unterschied-e (1) unterwegs (7) unterwegs munkafüzet (1) urbárium (1) vagyon (1) valószínüleg (1) védvámrendszer (1) Verwandte (1) vet et sanguinem (1) Voltaire (2) wahrscheinlich (1) wellnes (1) wellnes szálloda (1) wenige (1) zusammen (1) Címkefelhő

Fogalmak

 

Vendéglátás

 

Vendéglátás fogalma: A hivatásszerű vendéglátás olyan sajátos kereskedelmi tevékenység, amelynek keretében a helyi lakosságot és a turizmusban résztvevőket látják el étellel, itallal és különböző szolgáltatásokkal.

 

Árubeszerzés: Az árubeszerzés a tevékenység ellátáshoz szükséges áruk és egyéb eszközök biztosítása vásárlással.

 

Raktározás: Raktározás az eszközök biztonságos helyen való megőrzése ( tárolása) , olyan körülmények között, melyek az áruban sem mennyiségi, sem minőségi változást nem okoznak.

 

Termelés: A vendéglátó termelés az árukból, nyersanyagokból fogyasztásra azonnal kész ételek, italok előállítását jelenti.

 

Értékesítés: Az értékesítés a termelőtevékenység során feldolgozott, illetve a kész állapotban vásárolt áruk ( ételek, italok, trafik- és egyéb kereskedelmi áruk) fogyasztóknak, vendégeknek történő eladását jelenti.

 

Szolgáltatás: A szolgáltatás nem jár áru- és nyersanyag- felhasználással, de kapcsolódhat hozzá.

 

Vendéglátó üzlet: Az üzlet helyileg körülhatárolt, tartós használatra készült, rendszeresen (állandó vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó értékesítőhely.

 

Turizmus fogalma: A turizmus természetes személyek állandó lakó-és munkahelyen kívüli minden szabad helyváltoztatása, amelynek célja nem letelepedés vagy munkavállalás, valamint az azokból eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatások.

 

Turisztikai motívum: Turisztikai motívum alatt azokat az utazási szándékokat értjük, amelyek az embereket a turizmusban való részvételre ösztönöznek, valamint azokat a célokat, amelyeket a turisták el akarnak érni.

 

Aktív turizmus: Az aktív turizmus egy adott ország vagy egy adott terület szempontjából a beutazókat, az oda érkező látogatókat jelenti, akik szükségleteiket kívánják kielégíteni, ezért fogyasztóként jelennek meg, pénzt költenek.

 

Passzív turizmus: A passzív turizmus egy adott területről átmenetileg távollevők idegenforgalmából tevődik össze. Az adott terület lakosai turisztikai céllal más helyre utaznak, és pénzük egy részét ott költik el.

 

Turisztikai piac: A turisztikai piac a turisztikai kereslet és a turisztikai kínálat összessége, amit az ár motivál.

 

Turisztikai kereslet: A turisztikai kereslet a környezetváltoztatásra irányuló fizetőképes szükséglet konkrét megjelenése, amely különböző termékekre irányul.

 

Turisztikai kínálat: A kínálat az eladásra kínált árukat és szolgáltatásokat jelenti, de tágabb értelemben az eladás körülményeit is ide soroljuk.

 

Gazdasági verseny: A gazdasági verseny a vállalkozások tevékenysége, amelynek során a piaci lehetőségek kihasználásával arra törekednek, hogy a versenytársakkal szemben előnyösebb helyzetbe kerüljenek.

 

Turisztikai fogadóképesség: A turisztikai fogadóképesség mindazon céltudatosan megvalósított létesítmények, szolgáltatási lehetőségek együttese, amely lehetővé teszik a turisztikai vonzerő kibontakozását, biztosítják a tartózkodás különböző feltételeit.

 

Elszámolás, elszámoltatás: Az elszámolás, elszámoltatás az ügyletről készített számadás.

 

Ellenőrzés: Az ellenőrzés az elvégzett munka, a kifejtett tevékenység felülvizsgálata az előírt feladatok teljesítésének szempontjából.

 

Bizonylatolás: A bizonylatolás a gazdasági események megtörténtének, lefolyásának rögzítése.

 

Bizonylat: A bizonylat valamely tényt, körülményt bizonyító, igazoló hivatalos irat.

 

Üzleti levelezés: Üzleti leveleknek azokat az írásműveket tekintjük, amelynek nem csupán két ember személyes viszonya alapján íródtak, hanem valamilyen üzleti kapcsolat révén.

 

Leltár: A leltár (inventárium) az anyagok, tárgyak készletének, a vagyon egyes elemeinek számszerű és pénzértékben történő kimutatása.

 

Forgatókönyv: A forgatókönyv egy feladat végrehajtásának menetét leíró tervezet.

 

Szálloda

 

Szálláshely: A szálláshely olyan épületrész vagy terület, ahol az utazó, otthonától való távolléte alatt, általában fizetés ellenében lakhat.

 

Szállodai bevétel: A szállodai bevétel főként szolgáltatások és áruk értékesítéséből származó pénzösszeg.

 

Közvetlen költség: A közvetlen költségek az egyes üzemegységeknél felmerülő költségek, így például a bér és járulékai, illetve azon költségek, melyek egyértelműen kapcsolhatók a felmerülés helyéhez.

 

Közvetett költség: A közvetett költségeknél nem állapítható meg, hogy melyik tevékenységgel vagy termékkel kapcsolatban merültek fel.

 

Állandó költség: Az állandó költség nagysága a forgalom változásától fügetlen, és tulajdonosi döntésen alapul.

 

Változó költség: A változó költség nagysága különböző mértékben változik a forgalom, árbevétel nagyságának változásával.

 

Marketing

 

Marketing fogalma: A marketing olyan értékesítés- és piac centrikus szemléletmód, amellyel a vállalkozás a piac alakulását saját érdekében a kívánt irányba befolyásolja.

 

Marketingeszközök: Marketingeszközök mindazok a tevékenységek, amelyek segítségével a vállalat a fogyasztóra hatást gyakorol.

 

Marketing-mix: A marketing-mix azoknak az eszközöknek az összessége, különböző kombinációja, amelyek a marketingcélok megvalósítását szolgálják.

 

Termék, termékpolitika: A termékpolitika a termékek körének, tulajdonságainak, valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége.

 

Ár, árpolitika: Az árpolitika a kínált termékek árának meghatározására vonatkozó elvek és módszerek összessége.

 

Hely, elosztási csatornák, értékesítési politika: Az értékesítési politika az elosztási csatornák kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek összessége.

 

Kommunikációs politika: A kommunikációs politika a vállalat és a fogyasztó közötti információáramlás elveinek és módszereinek összessége.

 

Piac: A piac a tényleges és a lehetséges eladók és vevők, a kínálat és a kereslet összessége, valamint a köztük lévő üzleti kapcsolatok rendszere.

 

Kereslet: A kereslet fizetőképes vásárlási szándék.

 

Kínálat: A kínálat a rendelkezésre álló termékek összessége, amelyet eladásra kínálnak.

 

Ár: Az ár a termék értéke pénzben kifejezve.

 

Vállalat környezete: A vállalat környezete magában foglalja mindazokat a külső tényezőket és erőket, amelyek befolyásolják és meghatározzák a vállalkozás piaci jelenlétének hatékonyságát.

 

Vállalat mikrokörnyezete: A mikrokörnyezet a vállalkozásnak az a környezete, amellyel a vállalat közvetlen kapcsolatban áll, elemeire a cég működése során hatással lehet.

 

Szállító: A szállítók olyan vállalatok és egyének, akik a vállalatot a működésükhöz szükséges anyagokkal és szolgáltatásokkal látják el.

 

Piaci közvetítők: A piaci közvetítők a vállalkozást a vásárlókhoz való eljutásban, termékeik eladásában, terítésében segítik.

 

Vevő: A vevők termékeket fogyasztási céllal vásárolják meg.

 

Versenytárs: A versenytárs (konkurencia, konkurens) a piacon azonos, vagy hasonló tevékenységet folytató, illetve azonos fogyasztói csoport keresletét kielégítő vállalkozás.

 

Közvélemény: A közvélemény nagyobb közösségnek, csoportnak nagyjából egységes véleménye.

 

Vállalat makrokörnyezete: A makrokörnyezet az a környezet, amellyel a vállalkozás közvetett kapcsolatban áll, elemei a vállalat működésére hatással vannak, hozzájuk a cég csak alkalmazkodni tud, de befolyásolni nem tudja.

 

Piac mérete: A piac mérete a piacon egy adott időszak alatt megvalósuló cserék mennyiségben, illetve pénzben kifejezett nagysága.

 

Fogyasztó: A fogyasztó mindazon személy vagy háztartás, aki személyes szükségletei, igényei kielégítése céljából valamilyen terméket felhasznál.

 

Vásárló: Vásárló az a személy, háztartás vagy szervezet, aki a piacon vevőként jelenik meg.

 

Fogyasztói magatartás: A fogyasztói magatartás a termékek és szolgáltatások kiválsztása, megszerzése és használata során végzett tevékenységek összessége, melynek célja az igények kielégítése és ezen során a fogyasztó elégedettségének növelése.

 

Piacszegmentálás: A piacszegmentálás a piac megismerése és egynemű (homogén) csoportokra való osztása.

 

Piaci szegmens(szegmentum): A piaci szegmens a piac egynemű( homogén) csoportja, amely azonos tulajdonságokkal rendelkezik.

 

Termékpozicionálás: A termékpozicionálás egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása.

 

A célpiac kiválasztása: A célpiac kiválasztása során a vállalkozás meghatározza a számára megfelelő szegmentumot, és azt marketing tevékenységének középpontjába állítja.

 

Primer információ: A primer információk új, még nem ismert és nem publikált eredeti, elsődleges adatok.

 

Szekunder információ: A szekunder információ más célból már összegyűjtött, elérhető adatok.

 

Termék: Terméknek minősül mindaz a dolog, ami valamely szükséglet vagy igény kielégítésére felkínálható, tehát használati értéke van.

 

Termékfejlesztés: A termékfejlesztés az új ötletek keresésétől a termék piaci bevezetéséig terjedő tevékenységek összessége.

 

Termék- életgörbe: A termék- életgörbe a termék értékesítésének mennyiségét az idő függvényében leíró görbe.

 

Értékesítési csatorna: Értékesítési csatornán azt az utat értjük, amelynek során a termékek, szolgáltatások a termelőtől a végső fogyasztóig jutnak.

 

Értékesítési csatorna hossza: Az értékesítési csatorna hossza kifejezi, hogy az értékesítés során hány lépésben jut el a termék a termelőtől a fogyasztóig.

 

Értékesítési csatorna szélessége: Az értékesítési út szélességét az határozza meg, hogy egy-egy lépésben hány közvetítőt kapcsolunk be az adott termék forgalmazásába.

 

Nagykereskedelem: A nagykereskedelem magában foglalja mindazokat a tevékenységeket, amelyek áruk vagy szolgáltatások eladását jelentik olyan vevőknek, akik viszonteladásra vagy üzleti felhasználásra vásárolnak.

 

Kiskereskedelem: A kiskereskedelem magában foglalja mindazon tevékenységeket, amelyek az áru vagy szolgáltatás közvetlen eljuttatását jelentik a végső felhasználóhoz, egyéni fogyasztásra, nem kereskedelmi felhasználásra.

 

Marketingkommunikáció: A marketingkommunikáció a vállalat és a fogyasztó közötti információáramlás.

 

Reklám: A reklám olyan szélesebb körben ható, nem személyes befolyásolás, amelyet egy meghatározott szervezet vagy személy fizet.

 

Reklámeszközök: A reklámeszközök olyan dolgok, amelyek segítségével a reklám mondanivalóját eljuttatjuk a célcsoporthoz.

 

Reklámhordozók: Reklámhordozók (média) azok a csatornák, amelyeken keresztül a címzettekhez továbbíthatjuk a reklámeszközökön megfogalmazott üzenetet.

 

Public Relations (PR): A PR olyan kommunikációs tevékenység, amelynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolása.

 

Külső PR: A külső PR a szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége.

 

Belső PR: A belső PR a szervezet vezetőinek a szervezet tagjaival, csoportjaival, érdekképviseleteivel, valamint a tulajdonosokkal fenntartott kommunikációs kapcsolatok összessége.

 

Eladásösztönzés: Az eladásösztönzés olyan, többnyire rövid ideig ható piacbefolyásolási módszerek összessége, amelyek közvetlenül ösztönzik a fogyasztót vagy a viszonteladót a vásárlásra.

 

Személyes eladás: A személyes eladás az a tevékenység, amikor szóban, közvetlen kapcsolatfelvétellel kívánjuk a célcsoportot meggyőzni az értékesítés érdekében.

 

Imázs: Az imázs egy személyről vagy szervezetről kialakított szubjektív kép, amely a hozzá fűződő benyomásokból, véleményekből áll össze.

 

Vállalati arculat: A vállalati arculat egy cég kifelé és befelé irányuló önábrázolását és magatartását, megnyilvánulásainak megtervezett, tudatosan és folyamatosan használt összetevői.

 

Védjegy: A védjegy valamely áru vagy árucsoport valódiságát bizonyító, törvényesen védett, jogi oltalmat biztosító megkülönböztető jel, jegy, ábra.

 

Csomagolás: Az áru burkolata, amely elválasztható eleme az árunak.

 

Direkt marketing: Személyes eladáson alapuló közvetlen értékesítési módszer.

Kifejezések vendéglátáshoz, marketinghez, szállodához

 

Vendéglátás

 

A la carte - Étlap szerinti (étkezés)

 

All inclusive ( AI ) - Olyan csomagtúra, amelyben a szokásos alapszolgáltatások mellett ( oda-vissza utazás, szállás, étkezés) mellett minden egyéb szolgáltatás ( programok, belépőjegyek) benn foglaltatik a csomag árában.

 

Bio – Csak természetes, az élő szervezetre káros anyagot nem tartalmazó.

 

Brainstorming – Kis csoportban, egy adott téma megoldására szervezett ülés.

 

Carte de vin – Az itallap francia neve.

 

Carte de jour – Az étlap francia neve.

 

Catering – Angol eredetű kifejezés, jelentése vendéglátás. Általában közétkeztetési feladat végzése. Szűkebb értelemben: fedélzeti utasellátás a repülőgépeken.

 

Charter – Külön célra bérelt repülőgép vagy hajó.

 

Controlling – Ellenőrző rendszer

 

Couchette – Vasúti fülke fekvőhellyé alakítható, dönthető ülésekkel.

 

Credit card – Hitelkártya

 

Direct mail – Közvetlen levél

 

Diszkrecionális – Szabadon, saját belátás szerint felhasználható.

 

Félpanzió – Szállodai és utazási ajánlatokban szereplő kifejezés: szállás a megadott szobatípusban, reggelivel és még egy főétkezéssel

 

Gasztronómia – Ínyencség, az ételek, italok kifinomult élvezete, az étkezés művészete, kultúrája

 

Incentive turizmus – Szervezetek ösztönző célzatú turisztikai formája.

 

Kaució – Óvadék, pénzbiztosíték.

 

Last minute – Az utazás megkezdése előtti utolsó árajánlat. A last minute utak olyan akciós utakat jelentenek, amelyeket az utazásszervező iroda leárazott annak érdekében, hogy az utazás létszáma teljes legyen.

 

Leporello - Harmonikaszerűen szétnyitható prospektus-fajta.

 

Logo - Egy cég jelképeként használt rövid szöveg,ábra, kép.

 

Napi spa - Szálláslehetőség nélküli spa.

 

Nosztalgiaturizmus - A régi idők utáni vágyakozás igényét kielégítő turisztikai forma.

 

Ornitológia - Madártan, a madarak megfigyelése.

 

Ökoturizmus - Az ökoturizmus a természeti értékek, természeti területek megismerésére irányuló olyan turizmusforma, amely természetkímélő módon, a természetvédelmi prioritások biztosításával valósul meg az arra alkalmas területeken.

 

Partiszervíz - Vendéglátó üzleten kívüli rendezvények szervezése.

 

Presztízs - Tekintély, befolyás

 

Referens - Előadó, ügyintéző

 

Rekreáció - Pihenés, felfrissülés

 

Rurális turizmus - Vidéki, városokon, üdülőhelyeken kívüli turizmus. Formái a vízi-, öko-, vadász-, kulturális- és falusi turizmus.

 

Same-day visitor - Egynapos látogatóra használt angol kifejezés.

 

Senior, szenior - Valamely közösség idősebb tagja.

 

Skanzen - Szabadtéri néprajzi múzeum.

 

Spa - Gyógyvizes és gyógyászati szolgáltatást nyújtó hely.

 

Spa hotel - Gyógyvizes szolgáltatásokat nyújtó szálloda.

 

Standard - Szabvány, színvonal, irányadó mérték.

 

Study tour - 1. Tanulmányút. 2. Főként üzleti partnerek, újságírók részére szervezett szakmai tanulmányút.

 

Szekcióterem - A kongresszuson résztvevők kisebb csoportjának megbeszélésére szolgáló terem.

 

Szekunder szükséglet - A másodrendű szükségletre használt idegen eredetű kifejezés.

 

Szeminárium - Oktató, illetve képzésjellegű találkozó. A résztvevők írásos anyagot kapnak kézhez és a megértést audiovizuális eszközök segítik.

 

Szoftturizmus - A szelíd turizmusra használt idegen eredtű kifejezés. A környezetet nem veszélyeztető turisztikai forma.

 

Table d' hote - Társas, közös étkezés előre megállapított ételsorral.

 

Teljes panzió - Szállodai és utazási ajánlatokban szereplő fogalom: szállás a megadott szobatípusban, reggelivel, ebéddel és vacsorával.

 

Timeshare - Üdülőhasználati jog

 

Tourism night - Vendégéjszaka angol kifejezése.

 

Touroperator - Utazásszervező.

 

Transzfer - Turistacsoport szállítása társas járművön kisebb távolságra.

 

Travel agency - Utazási ügynökség.

 

Urbanizáció - Városiasodás, illetve a lakosságnak a városokba való telepedése.

 

Üzletkombinát - Különböző üzlettípusok egy helyem létrehozott csoportja.

 

Valet boy - Parkolófiú.

 

Value Added Tax (VAT) - Általános forgalmi adó.

 

Very Important Person(VIP) - Nagyon fontos személyiség.

 

Vis maior - Előre nem látott, elháríthatatlan akadály, ami valakit kötelezettségének teljesítésében gátolhat.

 

Visitor - Látogatóra használt angol kifejezés.

 

Vízum - A követség által a külföldiek számára kiállított engedély az országba történő beutazásra vagy átutazásra.

 

Voucher - Az utazási irodának az általuk értékesített szolgáltatásokról kibocsátott utalványának angol kifejezése.

 

Szálloda

 

Air crew rate - Légitársaságok alkalmazottainak nyújtott ár.

 

Animáció - A vendégek tartalmas, szórakoztató szabadidő eltöltéséhez biztosított tevékenységek összefoglaló neve.

 

Animátor - Programok szervezésével és lebonyolításával foglalkozó dolgozó, elsősorban üdülőszállodákban.

 

Apartman - Lakosztály

 

Arrival - Érkeztetés.

 

Average rate - Átlagos szobaár.

 

Back Office - Háttériroda, elsősorban adminisztratív tevékenységet végez.

 

Bell Captain - A londinerek csoportvezetője.

 

Bellboy, bellhop - Londiner, liftesfiú.

 

Bioszoba - Különleges kialakítású szoba

 

Botel - Hajószálloda.

 

Business Center - Üzleti szolgáltatások nyújtására szolgáló helyiség üzletemberek számára.

 

Cardex card - Vendégtörzslap, bejelentőlap

 

Cashier - Kasszás

 

Chek in - Bejelentkezés

 

Check out - Kijelentkezés

 

Check out time - Kijelentkezési idő

 

Chief Concierge - Főportás

 

Concierge - Portás

 

Corporate - Testületi, vállalati

 

Corporate rate - Céges ár.

 

Daily rate - Napi ár

 

Directrice - Gondnoknő

 

Doorman - Ajtónálló

 

Double room - Kétágyas szoba, franciaágyas szoba

 

Family- friendly room -Családbarát szálloda szoba

 

Félpanzió - Szállodai és utazási ajánlatokban szereplő kifejezés: szállás a megadott szobatípusban reggelivel és még egy főétkezéssel

 

Flat rate - Szerződés alapján biztosított szériaár, amely független a szezonoktól.

 

Food and Beverage Department - Éttermi igazgatóság, a szálloda vendéglátásáért felelős részlege

 

Front desk - Szállodai, földszinti pult

 

Front Office (FO) - Szállodai földszinti munkaterület

 

Journal, zsurnál - Szállodai napló

 

Junior apartman - Kisebb méretű lakosztály

 

Key card - Kódolt kulcskártya

 

Kins-size bed - Nagyobb méretű franciágy

 

Komissió - 1. Megbízás, megbízásból való vásárlás, illetve a megbízási díj. 2. A szálldai porta által nyújtott házon kívüli megbízások összefoglaló neve.

 

Kontinentális reggeli - Szállodai ajánlatokban szereplő fogalom: általában péksüteményt vagy kenyeret, vajat, dzsemet és valamilyen reggeli italtb tartalmazó reggeli.

 

Lobby - Szállodai előcsarnok

 

Londiner - Szállodai alkalmazott személyes szolgáltatásokra

 

Márkíz - Előtető, védőtető a főbejárat felett

 

Package rate - Csomagár

 

Pay-tv - Fizetős tv-adás.

 

Public Relations Manager - A közönségkapcsolatokért felelős vezető.

 

Queen- size bed - Normál méretű franciaágy.

 

Rack rate - Portai kiírt szobaár

 

Recepció - Szobafőnökség

 

Reservation Manager - A szobafoglalás vezetője

 

Reservation Office - Rendelési, szobafoglalási iroda

 

Resort hotel - Amerikából származó kifejezés. Tulajdonképpen olyan üdülőszálloda, ahol wellness-fitness szolgáltatást nyújtanak, nagy a zöld terület és a jó levegőjű környezet.

 

Rolling hotel - Mozgó autóbuszos szálloda

 

Room service - Szobaszervíz

 

Royal apartman - Királyi lakosztály

 

Safe - Széf, páncélszekrény

 

Secretary - Titkárnő

 

Securíty Service - Rendészet, biztonsági szolgálat

 

Senior apartman - Nagyobb méretű lakosztály.

 

Single room - Egyágyas szoba

 

Travel agent rate - Utazásközvetítői ár

 

Twin room - Ikerágya szoba

 

Vesztibül - Előcsarnok

 

Weekend rate - Hétvégi ár

 

Marketing

 

Attitűd - Az emberek érzései a termékekről, szlgáltatásokról, emberekről, szervezetekről

 

Audiovizuális - Hallási és látási ingereket összekapcsoló, hangos-képes.

 

Auditív - Hallással kapcsolatos

 

Banner - A weboldalakon, honlapokon elhelyezett, grafikával is ellátott szalaghirdetés.

 

Blog - Újabb bejegyzésekkel bővíthető weboldal

 

Brainstorming - Ötletgyártás, összejövetel a legjobb megoldás megtalálására.

 

Corporate image - Cégimázs

 

Demigrosz - Nagy -és kiskereskedelmi tevékenységet egyaránt folytató vállalat.

 

Direktmarketing - Reklámeszközt felhasználva kétirányú kommunikációra, a megcélzott személytől visszajelzésre törekszik.

 

Homogén - Egynemű

 

Image, imázs - Egy személyről vagy szervezetről kialalkult kép

 

Impulzus - Hirtelen elhatározás

 

Informális - Nem hivatalos

 

Kvalitatív - Minőségi

Kvantitatív - Mennyiségi

 

Marketing - mix - Azoknak az eszközöknek az összessége, amelyek a marketingcélok megvalósítását szolgálják.

 

Média - Tömegtájékoztatási eszközök

 

Merchandiser - Eladást segítő személy, aki területi képviselő és a polcszervízt is végzi.

 

Mirrorimage - Tükörimázs

 

Monopólium - Egy eladó uralja a piacot

 

Monopolpiac - A piac valamelyik oldalán csak egy szereplő van

 

Monopszónium - Egy vevő uralja a piacot

 

Oligopol piac -A piac valamelyik oldalán kevesebb számú szereplő van.

 

Oligopólium - Kevés számú eladó uralja a piacot

 

Oligopszónium - Kevés számú vevő uralja a piacot.

 

Online marketing - Internetes, kétirányú információáramlásra lehetőséget adó marketingeszköz.

 

People - Emberi tényező

 

Physical Evidance - Tárgyi elemek

 

Place - Hely, értékesítési csatorna

 

Premarketing - Előmarketing

 

Price - Ár

 

Primer - Elsődleges

 

Process - Folyamat

 

Product - Termék

 

Product image - Termékimázs

 

Promotion - Vásárlásra ösztönzés

 

Public Relations - Közönségkapcsolatok

 

Rabatt - Mennyiségi engedmény

 

Racionális - Ésszerű

 

Sales Promotion - Értékesítés- ösztönzés

 

Skontó - Árengedmény azonnal fizetőknek

 

Spam - Internetes "levélszemét"

 

SWOT - analízis - GYELV -elemzés ( gyengeség, erősség, lehetőség, veszély )

 

Szekunder - Másodlagos

 

Szponzorálás - Művészet, sport, társadalmi célok anyagi támogatása

 

Rövidítések és jelentései

 

ÁFA - Álatálon forgalmi adó

 

Ai - All inclusive

 

ÁNTSZ - Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat

 

F&B - Food and Beverage

 

FIFO - First in First ( először be, először ki) . A raktározás fontos elve.

 

GDS - Global Distribution System = Globális Helyfoglalási Rendszer

 

HACCP - Hazard Analysis of Critical Points = Veszélyelemzés, Kritikus Szabályozási Pontok

 

IFA - Idegenforgalmi adó

 

NAV - Nemezti Adó- és Vámhivatal

 

NFH - Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

 

OEP- Országos Egészségügyi Pénztár

 

OKJ - Országos Képzési Jegyzék

 

RIB - Regionális Idegenforgalmi Bizottság

 

VAT - Value Added Tax

 

VIP - Very Important Person

 

FO - Front Office

 

FOM - Front Office Manager

 

OOO - Out of order = Nem működik

 

4P - Product, Price, Place, Promotion = Termék, Ár . Hely, Promóció

 

DM - Direct mail

 

GYELV - Gyengeség, Erősség, Lehetőség, Veszély

 

PR - Public Relations

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://pacek.blog.hu/api/trackback/id/tr437471058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása